ZOMERKUNST 2018

In een mooie brochure stellen wij de 30 kunstenaars aan u voor, die in de Zomerkunst periode exposeren in het Reghthuys. Dertien weken lang waarin de kunstenaars hun werk tonen. Opnieuw kunt u genieten van de afwisselende en verrassende kunstexposities.

Week 1/ 29 mei t/m 3 juni.

Aart Verduijn is begonnen met tekenen. Later werkte hij ook met Oost-Indische inkt, hiermee tekende hij voornamelijk oude pandjes. Bij het vervaardigen van zijn aquarellen was de Krimpernerwaardse polder zijn favoriete onderwerp. Geleidelijk aan is hij gaan schilderen met olieverf. 1._Aart_V.Al heeft hij veel uiteenlopende voorstellingen gemaakt, zijn voorkeur gaat uit naar een stilleven, waarin ook vele keren het ei of meerdere eieren zijn geschilderd. Het is voor hem een uitdaging om van de eieren in combinatie met glasobjecten iets moois van te maken.

Van Jan van den Bos zijn de beelden heel basaal, zonder diepgaande filosofieën. Hij zoekt elementaire, pure vormen, die hij uitvoert in metaalplaat. Hij maakt voordurend krabbeltjes en tekeningen, zit daar een bruikbare vorm in dan werkt hij de krabbels verder uit. Vaak maakt hij een beeld eerst van karton om te zien of het een haalbare vorm is en daarna in staal, messing of zinkplaat.1._Jan_v.d._B. Het ambachtelijk aspect in zijn werk vindt hij belangrijk, knippen buigen, lassen, solderen en patineren. Het is een gevecht met het stugge materiaal.

Mieke Preijde-Meijer vindt het zeer belangrijk dat haar sieraden meer moeten zijn dan alleen mooi en technisch goed afgewerkt. Zij moeten de kijker ook nieuwsgierig maken naar het verhaal erachter. Zij is altijd op zoek naar bijzondere materialen. Dat kunnen antieke medaillons, oude snoeren, grillige parels en glaskralen zijn, maar ook goud gekleurde bamboewortels, zandglas en scherven keramiek. Overal ziet zij een sieraad in. 1.__Mieke_P._Rijst_met_peper_(6)Vanwege haar materiaal keuze kan zij nooit iets herhalen, haar sieraden zijn uniek. Afhankelijk van het gebruikte materiaal varieert haar stijl in eenvoudig tot uitbundig.

Week 2/ 5 juni t/m 10 juni

Feike de Vries is zeer veelzijdig. Hij beheerst een scala van technieken, zoals werken met olieverf, acryl, kleurpotlood, zeefdruk, pastel en glasappliqué. Met al deze technieken creëert hij verschillende hoogstandjes. Zijn werk is zeer uiteenlopend van portretten tot thematisch werk. 2._Feike_de_VIn het Reghthuys laat hij zijn creaties in zeefdruk zien. Dit is voor hem extra uitdagend, omdat hij hier niet alleen zijn grafische kant laat zien. Hij moet hiermee ook de ruimte geven aan de verrassende effecten die niet altijd van te voren te bepalen zijn.

Henk Bloks maakt keramiek. Het is zijn intentie om sprekende beelden een harmonieuze uitstraling te geven. Hij streeft naar eenvoud, maar tracht de beelden toch veel zeggend te laten zijn. Mensen spelen een hoofdrol; ieder mens is een individu met zijn eigen talenten en beperkingen.

2._Bloks_2Simpele, soms amorfe figuren communiceren met elkaar. Hun lichaamstaal zegt voldoende, het beeld spreekt. Hij bakt de objecten ook vaak door ze raku te stoken. Het is altijd verrassend hoe bepaalde vormen uitpakken en deze techniek maakt tevens van ieder object iets unieks.

Week 3/ 12 juni t/m 17 juni

Marjan Glopper heeft naast de opleiding aan de Kunstnijverheidschool, een avondstudie aan de Rijksacademie, ook in Antwerpen aan het Hoger Instituut voor Schone Kunsten gestudeerd. Zij maakt voornamelijk olieverfschilderijen en aquarellen. Zoals bij zo velen heeft zij haar eigen stijl van portretten maken.3._Marjan_GEr moet een band zijn, wat die band is laat zich niet gemakkelijk omschrijven. De te schilderen persoon moet voor haar interessant zijn, zoals dit ook geldt voor landschappen of voorwerpen. Er moet iets zijn dat zij met haar penseel kan ontdekken en onderzoeken.

José Walinga maakt drie dimensionale portretten. In het door haar gemaakte portret legt zij de uiterlijke kenmerken vast en tegelijkertijd geeft zij haar eigen interpretatie aan het model. Als beeldhouwer is naast de herkenbaarheid de plastische waarde, die het portret vertegenwoordigt belangrijk. 3.José_WalingaDoor het samengaan van volumes in de ruimte en de uitdrukking van het model krijgt het portret zijn eigen werkelijkheid. Het doel is een autonoom beeld te maken. Momenteel werkt zij aan een serie portretten van jazzmuzikanten.

Week 4/ 19 juni t/m 24 juni

Hans Stuurman was leraar in het Speciaal onderwijs. Daar heeft hij tien jaar tekenles gegeven. De Bijlmerramp in 1992, was de aanleiding om voor zichzelf te beginnen. De inspiratie vond hij in de grafische figuren van Maurits C. Escher en Oscar Reutersvard. Dit is herkenbaar in zijn tekeningen. Na verloop van tijd werd zijn expressie vrijer. 4._Hans_S.Hans heeft veel ruimte nodig om zijn verhaal te vertellen. Zijn tekeningen op groot formaat hebben hem geholpen om de emotionele obstakels een plaats te geven. Ze maken voor hem de cirkel rond.

Andree Reijers: “Beeldhouwkunst streeft naar vorm en hoopt op schoonheid.” Dit citaat is zeker op haar van toepassing. Van haar oom, de Italiaanse beeldhouwer Fred Carasso, heeft zij de passie voor beeldhouwen gekregen. Het liefst experimenteert zij op basis van mensfiguren. 4_Andree_R.IMG_1622Met zachtere steensoorten of klei probeert zij tot soepele en organische vormen te komen. Binnen de beperking van het menselijk lichaam wil zij een compositie creëren die ook als abstractie mooi is. Er moet spanning en dynamiek in zitten.

Week 5/ 26 juni t/m 1 juli

Tilly Wils maakte een aantal jaren realistische schilderijen, maar dat is in de loop der jaren veranderd in lyrisch abstract. Wat klank is in de muziek, is kleur in de schilderkunst. De onderlinge verwantschap ervaart zij keer op keer als zij werkt. 5._Tilly_W.a_tropical_day_II_100x100_cmZij schildert altijd op muziek, het maakt niet uit op welke muziek. Soms ontstaan er door klankuitbarstingen zodanige emoties, waardoor er kleurexplosies ontstaan. Als het doek in harmonie is en er een geweldige kleurkracht uitstraalt, dan is haar werk voltooid.

Els van Foeken was de initiator van de “Zomerkunst.” Zij heeft jarenlang met een klein team voor de organisatie gezorgd. Zij boetseert met klei en was. Haar beelden worden vaak in brons gegoten. Zij maakt voornamelijk figuratieve beelden op haar eigen manier, elegante slanke beelden. Daarnaast ging zij met steen, marmer en albast en in combinatie met gips werken en werden de vormen ronder. 5._Els_van_F.Nu maakt zij ook in marmer, elegante slanke beelden. Het is haar vormtaal geworden. Haar portretten van het Koninklijk huis en bekende cabaretiers zijn alom bekend.

Week 6/ 3 juli t/m 8 juli

Rian Geurts onderzoekt het thema; “L’escalier au Paradis,” door te werken met vormen en verschillende materialen. Zij heeft zich gespecialiseerd in het maken van objecten vooral van hardsteen, marmer en metaal. Ronde vormen en welvingen nodigen uit om aangeraakt te worden en te strelen. Voel de holten en de bolvorming en de vloeiende overgangen, de abrupte randen. 6._Rian_G.DSC_7430Al haar beelden hebben geen vaststaande positie, want alle kanten zijn tot een volwaardig beeld bewerkt. Ieder kiest haar eigen favoriete kant en geniet ervan.

Het werk van Sasha Zuidam bestaat uit houtsneden, lino’s en tekeningen. Door samenvoeging van reeds bestaande beelden, die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, ontstaat een in elkaar geweven geheel van kleuren en vormen._6._Sasha_ZuidamHet worden montages van in elkaar schuivende en elkaar overlappende onderdelen. Haar laatste werken tonen architecturale vormen, waarbij zij juist ordening tracht te scheppen in de waanzin van de wirwar. In het Reghthuys zal haar zwart-wit werk de boventoon voeren met vooral pentekeningen.

Week 7/ 10 juli t/m 15 juli

Diklah Zohar is kunsthistorica en archeoloog en dit heeft veel invloed op haar werk. Zij specialiseert zich in mozaïekkunst, een eeuwenoude kunstvorm, die met hedendaagse materialen een eigen stijl heeft ontwikkeld. 7.Diklah_Z..MG_2515Haar werk is kleurrijk, dynamisch en geïnspireerd op de stijlen van de mythologie uit oude culturen. Haar kunstproject; ‘vrouwen met standpunt-portretten van vrouwen in de Tweede Kamer,’ is een poging om het geheim te ontrafelen van de hedendaagse vrouw die haar talenten wil benutten en voor haar mening uit durft te komen.

Ida Scheijgrond maakt fragiel glaswerk, bijna weefsels. Zij combineert het glas met andere materialen zoals ijzer en schedels of diverse soorten glas. Soms zijn het verhaaltjes, soms alleen beelden. De fragiliteit van haar glas appelleert aan de kwetsbaarheid van het leven. Breekbaar en toch weer onverwacht sterk.7.Ida_DSC_0061Zij drukt ook foto’s af op glas vanaf een eigen bedacht procédé. Vormgeving in combinatie met iets nieuws ontwikkelen, bedenken en uitproberen, hierdoor ontstaan unieke vormen en teksturen.

Week 8/ 17 juli t/m 22 juli

Deze week hebben wij vier kunstenaars, vier vriendinnen die samen exposeren. Voor Karin Borgman is steeds de vraag; wat verbindt mensen met elkaar. Vaak gebruikt zij de tafel als onderwerp. De tafel is een plek waar mensen samenkomen en als het ware één worden. Zij schildert en snijdt een linoleumsnede, de tafel vanuit een verrassend gezichtspunt. Vaak van boven met een openklap- perspectief. 8._Karin_B.SAM_8923De vorm is daarbij zo geabstraheerd dat het iedereen zou kunnen zijn. Zij zoekt naar universele simpele beeldtaal, die als een soort van alfabet weergeeft hoe er aan tafel gezeten kan worden, de tafelmanieren.

De schilderijen van Annelies de Greef zijn landschappelijke impressies, die niet zozeer laten zien wat het oog van de kunstenaar registreert en wat zij in de verf vastlegt. Het is eerder een weergave van het innerlijk oog die de sensibele, veranderrijke toestand van een mentaal beeld vangt. 8._Annelies_de_GrTijdens het schilderen wordt een herinnering van veraf dichtbij gebracht, tot leven gewekt en weer op afstand gezet, wanneer de kijker het nabij wil vastleggen. Niets staat stil, het beeld niet en de kijker ook niet.

Johanneke Sanders is opgegroeid bij de plas. Buiten zijn, dromen en tekenen hebben haar gevormd. De troost, vreugde en rust die het buiten zijn haar biedt, legt zij vast in haar werk. Haar etsen en schilderijen gaan over plekken in het bos, over water, over licht en donker, open en omsloten, stevig en stijl. 8._Johanneke_SHet kan herkenbaar zijn of abstract. De sereniteit van het woud, bomen die zich baden in diffuus licht. Zoals de natuur op haar schilderijen lijkt zij zichzelf te verliezen. Zo nodigt ze tegelijkertijd de toeschouwer uit.

Petra Boshart komt uit een steenhouwers familie. Daardoor zit het hakken in steen in haar bloed. Thema’s ontstaan door persoonlijke ervaringen en inzichten, die zij relateert aan de natuur. 8_Petra_B.Haar beelden zijn associatief en hebben vaak een archetypische impact. Zij is op zoek naar de essentie van vormen, met respect voor de steen. Hier is sprake van concentratie, bezinning, toewijding en liefde, kortom ingrediënten die haar beelden een tijdloze uitstraling geven en bepalend zijn voor haar vakmanschap.

Week 9/ 24 juli t/m 29 juli

De passie van Sonja van Capel van Kessel is het werken met textiel, aangevuld met gemengde technieken. De basis van haar werkstukken is meestal een zelfgeverfde en/of voorbewerkte lap stof. Daarop kan zij weken voortborduren, zowel letterlijk als figuurlijk. Het werken met kleuren vindt zij fascinerend maar ook met zwart -wit of grijsnuances, vooral de natuurlijke versies, zoals bij ecoprinten. 9._Sonja_van_C._091135Het materiaalgebruik is zeer divers, het liefst werkt zij met natuurlijke stoffen zoals katoen, zijde en linnen. Synthetische stoffen, zoals organza, kunnen bijzondere effecten geven, die voegt zij er smaakvol aan toe.

Bij Emma van der Meulen is de liefde voor pottenbakken ontstaan tijdens een zomercursus pottenbakken in Noord Wales. Zij geniet het meest van het draaien op de draaischijf. Zo ontstaat het serviesgoed zoals schalen, vazen en dekselpotten. 9._Emm.a_v.dDe leerschool in Wales heeft haar doen landen in de traditie van gereduceerd steengoed met de link naar de Oosterse keramiek. Het laatste is zichtbaar in de toegepaste glazuren. Door meerdere glazuurlagen en het toevoegen van penseelstreken bepalen het uiteindelijk karakter van een pot of schaal.

Week 10/ 31 juli t/m 5 aug

Casper Cammeraat fotografeert landschappen, mensen, structuren en abstracties die hij mooi, spannend en /of ontroerend vindt. Die beelden wil hij bewaren en aan anderen laten zien, omdat ze helpen bewust te blijven van het prachtige mirakel om (mede)mens op aarde te zijn. Om tegelijkertijd de nietigheid te realiseren te midden van grotere krachten.10._Casper_CWaar het voor hem om gaat in de fotografie, is open staan, dat hij mind-emptiness zou willen noemen, om de potentie van een situatie te herkennen en van daaruit de opname te maken.

Irene Andreae put voor haar keramiek inspiratie uit de natuur; stenen, rotsen, strand en zee, eb en vloed. De essentie hiervan probeert zij te vangen in eenvoudige vormen, meestal kommen of dekseldozen die voorzien worden van een door haar zelf ontwikkeld glazuur, dat een zenachtige uitstraling heeft. Haar werk doet daarom Japans aan. 10._Irene_ADe dekseldozen zijn een combinatie van keramiek en juthout, waarbij het juthout als handvat wordt toegepast met als doel om met deze elementen totale harmonie te bereiken.

Week 11/ 7 aug. t/m 12 aug

Annabelle Lanfermeijer, met expertise in de mode en in interieur ontwerp, is als hobby gaan schilderen. Zij is opgegroeid op een boerderij. Hierdoor wordt zij geïnspireerd door de vele dieren waar haar liefde naar uitgaat. Haar liefde voor dieren komt tot uitdrukking in haar schilderijen. 11._Annabelle_L.Intussen schildert zij ook portretten. Zij is een fijnschilder en werkt met sobere poedertinten met verschillend materiaal gebruik, olieverf, acryl en ook lak, om toch een stoere sfeer te creëren.

Het werk van Marije Lameijer is verhalend, heel teer, heel fijn en met een vleugje humor. De invloed van de vele reizen door Azië zijn terug te vinden in de vormen van de beelden met rijke versiering. Haar keramieken beelden kenmerken zich door speelsheid, een moment opname, een gestolde beweging waarin vaak een wereld vol dromen en verwondering is gevat. 11.marijeHaar beelden zijn kleurrijk. De vele lagen glazuur geven extra diepte aan de kleuren, een extra dimensie en daarbij kenmerken de verrassende kleurstructuren in haar werk.

Week 12/ 14 aug. t/m 19 aug

Dirk van der Vecht schildert behalve landschappen en architecturale onderwerpen, sinds enige tijd ook vrije portretten van wereldburgers, in de vorm van het “Project Faces.” Zijn studie Cultuurwetenschappen heeft hiervoor de basis gelegd. In zijn werk zoekt hij naar evenwicht in vorm, kleur en lijnen regelmatig gesteund door structuur. 12._Dirk_v.d._V.De schilderijen zijn soms met een knipoog, maar ook regelmatig met intrigerende verbeelding. Zijn stijl is op weg naar beperkt modern realisme, soms in combinatie met kubisme.

Janny en Wil Molenaar, twee schoonzussen, twee stijlen, één passie. Beiden maken sieraden. Janny heeft zich geschoold in het boetseren en bewerken van steen en metaal. Haar sieraden zijn strak van vormgeving. Wil heeft zich verdiept in bloemen, planten en papier. Haar sieraden worden gekenmerkt door de natuurlijke vormen. 12._dames_Molenaar.IMG_1848Murano_met_zand_en_schelpDe afgelopen jaren werken zij samen rond een ontwerp of idee. Het uitleggen van een idee aan de ander levert vaak ook weer nieuwe ideeën op. Het is voor hen een uitdaging om verschillende materialen met elkaar te combineren.

Week 13/ 21 aug. t/m 26 aug

Chris Nobels komt oorspronkelijk uit de grafische sector. Hij schildert en tekent onderwerpen uit zijn leefomgeving, zoals polders, water en rivieren, strand - duin- en zeegezichten. Hij werkt naar de waarneming, maar creëert zijn eigen, met zorg afgewogen composities. Hij trekt het landschap in, overziet het geheel maar verliest daarbij nooit het oog voor detail.13._Chris_N Hij maakt meestal ter plekke zeer doorgewerkte potloodtekeningen en schildert het soms thuis uit tot olieverfschilderijen. Met ingetogen kleuren geeft hij een realistisch beeld van het Nederlandse landschap.

Tonneke Iwema- van Harten kreeg jaren les van een geweldige beeldhouwer en leermeester; Karel Gomes. Hij leerde haar hoe je de bewegingen en emoties zou kunnen weergeven. Dat is een zoektocht waar je een leven mee bezig kunt zijn. Snelle schetsen maken, weer afbreken en opnieuw beginnen. Het gaat niet om het resultaat maar om de verwondering over wat is ontstaan. 13.Tonneke_IZij werkt meestal met was, maar ook met gips, klei of steen. Soms wordt een wasmodel in brons gegoten, die van tevoren in de juiste vorm is gebogen. Zo kan er vaart en spanning in het beeld komen.

 

Nu u een indruk heeft gekregen van de 30 kunstenaars die op een bevlogen manier hun werk vervaardigen en ook graag aan u laten zien. Wij kunnen ons voorstellen dat u nieuwsgierig bent geworden naar de kunstenaars en hun werk. Zoals gewoonlijk zijn de kunstenaars zoveel mogelijk zelf aanwezig tijdens de expositie en kunt u hen alles vragen over hun werk.

De Zomerkunst exposities duren van 29 mei t/m 26 augustus. Het Reghthuys is geopend, iedere dinsdag tot en met vrijdag en zondag vanaf 12.00 uur tot 17.00 uur. Op zaterdag is het geopend van 10.00 uur tot 16.00 uur. De exposities zijn gratis toegankelijk.

De exposanten en het team van de Zomerkunst: Ingrid van Nierop, Greetje Post Ans Stolwijk, Riet van Veeren en Anja Verbruggen heten u van harte welkom.

plattegrond 

Ga naar het nieuwsoverzicht